Tuesday, October 28, 2014

Happy 7th day internship!

Hai awak, awak lah.. awak yang tengah baca tu.
Hari ni hari yang ketujuh intership a.k.a praktikal di sekolah kesayangan hamba. My Darul Mulkan! Bukan tak pernah mengajar disini. Tapi kali ini berbeza. Besar bezanya.

Dulu ketika sebelum degree, sekarang ketika di tahun akhir sudah.
Dulu berdua menjadi warden, sekarang sorang2. Forever alone lah. Sob sob.
Dulu saya tiada target dalam mengajar, yelah kanak2 lagi masa tu. Sekarang saya ada target sendiri.
Saya mahu anak2 didik saya dalam tiga bulan ini boleh mengingati apa yg saya ajar sampai dewasa. Sama macam yg saya ingat apa yg ustaz ustazah saya dulu ajar.

Ustaz sahil ajar saya masak nasi. Sampai sekarang saya ikut cara ustaz.
Ajar cara berjalan, jangan sesekali seret kaki. Saya ingat ustaz!
Ustaz azizul ajar saya hafal dhomir, walaupun ketika itu saya kalah lawan hafal, tapi saya ingat penggunaan dhomir.
Ajar pusingan bumi, matahari dan bulan. Walau keadaan sekolah kita sangat dhoif ketika itu, tapi di dewan paksi itulah kami sangat happy bereksperimen!
Ustaz ilyas & ustazah azua ajar kami cara interaksi dengan murid. Walau kami masih kanak2, tapi diberi kepercayaan jaga si baby irfan. Sanggup berhabis duit bawa kami bergembira di Teluk Senangin.
Ustaz Akmal ajar kami matematik. Dari situ saya tahu bila naik sekolah menengah, saya akan belajar tentang  ‘X’ + ‘Y’= ?  istimewanya kami. Tahu awal dari orang lain.

Tak kurang jugak ada sesetengah guru yang bila saya teringat kembali ajaran mereka, buat saya tersenyum sorang2. Heheh. Antaranya..
Surah pertama Alfatihah.
Lukisan terakhir dibadan yg dilukis iblis adalah Pusat.
Masih ingat lagi bila saya dimarahi kerana tak ikut cara jawab universiti. Kata si ustazah, saya kena ikut cara universiti.Terpinga2 saya. University…? Di sekolah rendah..?

Saya bertekad takkan bagi ajaran yang salah untuk anak2 didik saya. Bimbang mereka pula yg akan gelakkan saya bila besar nanti.
Okai, nanti sambung lagi. TaTa!




No comments:

Post a Comment