Wednesday, February 22, 2012

pErCayALah sAyaNG!!



SAYANG??? siapa & apa yang sayang2 ni..? haaa..baca dulu baru tahu. J dalam hidup ini,siapa yang mesti kita sayang? dari kecik sampailah dewasa jawapan kita akan lebih kurang camni, “pertama aku sayang Allah, kedua nabi, ketiga mak & ayah, keempat keluarga, kelima guru, keenam kawan2, ketujuh kucing, kelapan….bla..bla..” tapi kita terlupa & sering tertinggal sesuatu. Kita terlupa kedudukan diri kita. Dimana nombor untuk sayang diri sendiri? boleh dibuat dua hipotesis disini. Samada kita memang tak sayang diri sendiri hingga tiada nombor kedudukan, atau kita hipokrit dengan kenyataan bahawa yang kita sebenarnya mementingkan diri sendiri?? sekadar dimulut mengatakan cukuplah berkorban demi orang lain… lupakan kepentingan diri..  ^_^ any objection?
jom try buat..? ;)
Tapi..disebabkan tajuknya ‘percayalah sayang’, maka saya nak sentuh soal sayang diri sendiri. so apa relation antara sayang & diri sendiri? ada kaitannya… pertama sekali soal keyakinan. Kita mesti yakin yang diri kita boleh, diri kita mampu lakukan apa yang kita nak buat.

Contohnya, kita rasa kita bodoh.. oh no,no,no.. kita tak bodoh. Tapi kita yang tak percaya diri kita boleh jadi pandai. Contoh lain? Emm..kita rasa diri kita hodoh & tak hensem. Semua perempuan tak lalu tengok muka kita. Sebab tu takde mana-mana perempuan suka. Boleh ke rasa macam ni? Pandangan saya sebagai lelaki, jangan korang letakkan wajah a.k.a sifat fizikal korang yang menyebabkan orang tak lalu. Tapi check balik, maybe sebab perangai buruk atau mental korang bermasalah menyebabkan orang takut nak dekat.  Dari pengamatan & sembang soal dengan kawan-kawan perempuan.. nampaknya jawapan mereka pun sama macam saya. RUPA BUKAN SEGALANYA.

Ala kulli hal, percayalah pada diri sendiri & usaha untuk jadi confident. Merendah diri tu mulia. Tetapi menghina diri tu tanda tak bersyukur. Haha. Salam berfikir. J


No comments:

Post a Comment