Thursday, May 24, 2012

TaNduSsaNGatkAhLeLAki??



Adam n hawa. Ops..yang saya maksudkan bukan nama orang ye. Tapi tentang insan yang bergelar perempuan dan lelaki.  Benar, Allah menciptakan setiap insan berpasang-pasangan. Setiap perempuan ada pemilik rusuknya sendiri insya Allah. Tapi.. bagaimana caranya mencari si pemilik rusuk kiri itu wahai perempuan solehah?

Suami orang
Majoriti perempuan cepat melatah kalau disebut bercinta dengan suami orang. Apatah lagi kalau berpoligami. Tak sanggup mereka dengan bermadu yang tak semanis namanya. Mengikut kata ustaz saya, satu kajian menyebut, majoriti perempuan dalam kajian tersebut terutamanya mahasiswi memilih suami orang sebagai calon pilihan berbanding teruna.. see? Kenapa ya? Antara alasan yang diberi adalah sebab suami orang ni lebih stabil ekonomi, lebih romantik & bertanggungjawab. Alahai perempuan2..

Tunang orang
Kalau yang tadi alasan yang diberi boleh la jugak difikir logik. Tapi kalau pilih tunang orang ni kenapa pulak? Pening. Tapi inilah hakikatnya. Bila terdesak, terlalu sunyi kononnya dah tak nampak apa yang betul apa yang salah. Apa yang milik kita apa yang milik orang..hentam sajalah!

What u give, u gets back.
Kata orang dunia ni umpama roda, kadang kita diatas kadang dibawah. Hasilnya kita tetap ada peluang diatas dan pasti ada masanya dibawah. Analogi mudah bukan? Hari ini dia rosakkan hubungan orang, menceroboh keluarga perempuan lain no wonder kalau satu hari nanti keluarga dia pula akan dirosakkan. Sanggup?

Yes, mungkin ada yang membela keadaan ni bukanlah salah si prempuan itu atau suami yang cepat beralih cinta. Tapi ini salah si isteri yang tak pandai menjaga hati suami. Membuat suami berjauh hati. Yes, ada betulnya.. tapi tolong keluarkan apa ayat al-Quran or hadis or ijmak ulama yang mengatakan isteri tak pandai ambil hati mesti dibalas dengan kecurangan? Never. Ruang perbincangan tak pernah terbuka atau diri sendiri yg cuba menutup? pintu hati yang bermangga pasti ada kuncinya..

Jangan pula salah anggap yang saya membantah poligami. No. poligami satu perkara yang dihalalkan. Tapi curang adalah perkara berbeza. Kalau cinta, kahwinlah bukan terus menipu berlagak setia. Perkahwinan satu ikatan yang suci. Antara dua hati. Jangan cemarkan dia dengan keseronokan sementara.. 

Buat sang isteri diluar sana, sayangi suami anda sepenuh hati. Lihat mak ayah kita dalam cinta mereka. jangan jadikan kemodenan dan kerjaya sebagai penghalang kebahagiaan. Sedangkan lidah lagi tergigit apatah lagi suami isteri. Tapi jangan pula dibiar tergigit hingga putus tak bersambung. Hehe.. jagalah hati suami seperti diawal perkahwinan. Serius tak rugi jadi isteri solehah! ^_^

Buat sang suami pula, menjadi suami bukan bermakna anda ada kuasa veto berbuat apa saja. Don’t forget, Allah maha adil & sentiasa melihat anda. Sayangi dia seperti anda mencintai diri anda sendiri. pun tak rugi sayang dia… ^_^

Setia & kejujuran adalah sesuatu yang sangat subjektif. Hanya satu cara menjaganya..lihat apa matlamat anda bersama dia, sekadar suka2 mengisi masa lapang atau ingin cinta sampai ke syurga? Disitu anda akan dapat jawapannya. Selamat menjaga hati masing-masing!


No comments:

Post a Comment