Thursday, May 10, 2012

Segenggam tabah segunung harapan..


Allah berhak mnguji hamba-hambanya..
Ujian hebat untuk orang yang hebat..
Allah menguj dengan kadar kemampuan hambanya..

Memang betul semua kata-kata ni. Tapi bukankah berat mata memandang berat lagi bahu memikul? Alhamdulillah allah beri saya kesempatan ziarah sorang kawan lama. Ya! Sangat lama.. kawan sekolah rendah. Rasanya dah lebih sebelas tahun kami kenal. Walaupun bukanlah kawan yang terlalu rapat tapi 11 tahun rasanya cukup untuk saling mengenali hati budi masing2.

aiz berkopiah.. dengan afiq :)
9 tahun lalu

Habis je sekolah rendah Darul Mulkan semua ada haluan sendiri, afiq ke maahad tahfiz, khairi ke smk, saya n kirah ke maktab Mahmud kedah, sehah ke yayasan khairiah kampung pisang. Aziz…ke maahad tarbiah batu lapan. Masing-masing yang time tu belum reti guna handphone, lastly kami lost contact. Tapi dalam hati, serius rindu!! Rindu nak main tuju kasut dalam kelas, rindu nak lawan mengata, rindu nak tengok sekolah.

kirah_huda_seha

8 tahun selepas berpisah

Yaman  darurat! Semua student Malaysia kat sana kena balik.. sekitar awal tahun 2011. Tapi, ada hikmahnya.. apa hikmahnya? Afiq balik n dari situ kami jumpa balik dalam fesbuk, dapat contact semula dengan geng sekolah rendah. Hasrat nak jumpa akhirnya jadi kenyataan. Jadilah mini reunion antara kawan2 sekelas yang hanya 5 orang dengan ust n ustzh. J

Balik pada kisah asal, dia yang bernama Abdul Aziz bin Abdullah datang. Masing2 terkejut tengok dia dah lain sangat. Tinggi, kurus, rambut takat leher. Hampr tak kenal juga awalnya. Yelah, dulu dia kecik je. Hehe.

3 bulan selepas reunion

Aziz eksiden! Berita yang membuatkan saya rasa sedih. Sebab rasa baru lagi jumpa dia.. adik2 dia pulak ramai kat sekolah yang saya ajar sementara. Tak lain tak bukan Darul Mulkan lah. ^_^ sekali lagi rasa lega dia ok cuma ada lah besi kat sana besi kat sini. Dia still boleh gelak2. How relief am i..

hari reunion kami..
Sekitar September 2011

Dengar kata aziz dah nak gi mesir. Semangat dia nak gi study kat Al-azhar walaupun kawan2 tahu dia bukanlah sihat sepenuhnya lagi. Dalam dua hari sebelum dia naik flight, sempat dia datang ziarah rumah kawan2. Saya tak segan dengan dia sebab dia ni muda setahun sebenarnya. Cuma kami sekelas. Dia pulak jenis gila2 n boleh dibawak melawak. Tak rasa gap lah. Rasa terharu pulak sebab malam2 sanggup datang beraya even though I know he’s not very well..

Sekitar mac 2012

Sekali lagi kisah yang sama, insan yang sama. Aziz eksiden lagi sekali. Kali ni nak gi ziarah kat mesir tu rasanya tak mampulah kami. Doa dari jauh n keep follow news about him. Bila tau dia dah selamat opret, kami yang jauh ni menarik nafas lega.. Alhamdulillah kawan kita yang sorang tu dah makin sihat..
Tapi.. rupanya ada yang kami tak tahu tentang dia. Tentang dia yang kami anggap sahabat.


jumaat tu saya tengah serabut dengan segala assignment nak kena submit. Tiba2 kirah call. “huda, baca tak metro hari ni? Tentang aziz” “kenapa dengan aziz?” sambil lewa saya bertanya. “aziz lumpuh…dia ada kat rumah dia” “hah??apa? ish takkan kot..dia kan dah opret ritu” “aku taktau..tapi ni aku baru baca metro” nada suara yang jelas bergetar dek terkejut. “jom ziarah dia. Petang ni I balik” spontan saya membuat keputusan. Saya memang malas nak balik dari KL ke Taiping kalau setakat cuti sabtu ahad. Tapi aziz tu kawan saya. Bukan kawan yang saya kutip tepi jalan. Pada kami banyak cerita yang tinggi nilainya. Kirah agak terkejut dengan jawapan spontan tu “seriusla..betul ke nak balik ni??” “yes, im serious.”

malam kejadian
Sampai rumah dia saya terfikir apa yang ingin kami bualkan? Selalunya dialah yang memulakan n kami yang akan sambung2 lawak dia. Saya cuba mencipta suasana. Aziz nampak penat.. dia tak banyak bercakap. Bila saya atau kirah bertanya, dia lebih banyak mengguna isyarat jari, senyum n ketawa kecil. Sangat kurus. Kata mak dia, dia taknak makan.. anggur yang diltak dalam mangkuk tu pun dah berhari2 tak dimakan. 

Sebak mula menguasai diri.. relax huda.. jangan menangis. Nanti apa pulak dikata. Seharusnya kawan2lah yang menguatkan dia, bukan melemahkan. Kirah nampak cuba memujuk dalam kiasan “aziz hang kena makan.. nanti kita nak buat reunion sama2 lagi. Kan hang nak bawak kami nanti gi teluk batik lah.. teluk senangin lah..” ketawa saya, solihin(junior skul rendah) n kirah bersatu. Aziz ketawa kecil.

Petang tu kami balik dalam antara dua rasa.. lega akhirnya boleh jumpa aziz n sedih tengok dia yang dulunya happy sentiasa, senang tolong orang, gila2 dengan lawak yang tak putus, aktif dengan perjuangan islam, tak lupa kawan, senang diajak berbincang walaupun kecik2 dulu dia antara orang yang sangat suka mengata saya n budak perempuan lain, the best thing about him, tak berkira langsung.

 Doaku dengan harapan menggunung, 
“yaAllah.. kembalikan keceriaan sahabatku itu, berikan dia nikmat kesihatan  seperti yang engkau berikan dulu..berikan dia semangat yang orang lain tiada, berikan dia ketabahan yang teguh..”

p/s: kisah asal dari dokter huda.. disebabkan takde blog sendiri, menumpanglah diteratak baldu ni. :p



No comments:

Post a Comment