Monday, April 9, 2012

…Jemu! Bosan! Fedup! (>_____________<)


“Arghhhh…boringnya hidup ni!”
“Bosan la aku dengan dia tue..”
“aku dah jemu buat kerja ni!”
“tension2! Fedup2! Migrainnnnnnn!”

Hehehehe.. pernah dengar tak dialog yang macam kat atas ni @ yang dekat2 sama maksudnya? Ke korang sendiri pernah cakap? ;) bila saja ayat2 berbaur soal kebosanan ni terucap, tu bermakna hidup kita separuh dah hilang! Kenapa? Apa maksudnya?? J

Sebelum tu, jom kita tengok dulu kenapa bosan?…

Masa free terlalu banyak?

Kita ulang benda yang sama untuk setiap waktu n setiap hari?

Langsung takde perubahan dalam action?

Kalau betul la kita rasa bosan disebabkan benda2 teknikal camni, bermakna betul la hidup kita separuh dah hilang. Sebab lagi? Sebabnya kita akan jadi muram, murung, pendiam, pening, stress, tension, hilang senyuman dan pemarah. Bukankah tu maksudnya kita akan kehilangan kebahagiaan n ketenangan jiwa? Apa la ertinya hidup tak bahagia. Macam hidup segan mati tak mau. Hehe. Separuh erti hidup dah hilang lah maksudnya kan? Kan?

Berbeza pulak dengan orang yang bermatlamat jelas, kreatif & matanya memandang seribu batu kehadapan akan sangat kurang or hampir takkan dapat peluang nak bosan. Lagi-lagi sebab? Hehe.. sebab masa orang yang macam ni akan sentiasa terisi, dan dah ada plan hidup.

 Contohnya “lepas aku buat rumah pasir ni, aku nak buat rumah papan, lepas tu rumah batu, lepas tu banglo, lepas tu villa n bla..bla..” tapi ingat! Berbeza orang yang sekadar berangan=tanpa usaha, dengan orang yang bercita2=berusaha. (^_^)


Tapi kalau kita bosan buat rutin yang sama setiap hari? Haaa.. betul kita takkan mampu untuk ubah segalanya. Tapi kita mampu untuk enjoy dengan perkara tu.

Contoh? Kalau lah korang bosan asyik makan..try la puasa. :p hehe. Kalau bosan belajar, untuk hilangkan bosan tu, korang kena ikhlaskan niat n ingat, kalau matlamat study hanya untuk exam.. comfirm, n sure bosan tu akan lagi laju datang menyerang.

 Seperti kata Imam Syafie, “aku mencari ilmu seperti seorang ibu yang sedang mencari anak tunggalnya yang hilang”

So? Enjoy yourself but be careful, Allah is watching!  ®

p/s: Cuma satu yang belum dapat jawapan, macamna nak hilangkan bosan ajak orang buat baik? L

No comments:

Post a Comment