Wednesday, February 6, 2013

Diari Januari_ semakin sayang Allah.


Alhamdulillah hidup lagi saya sampai ke hari ini. Antara percaya dan tidak yang usia sudah menjangkau 22 tahun. Usia yang sepatutnya sudah sangat matang. Lama tak menaip, rasa macam terlalu banyak yang nak dikongsi hingga akhirnya jammed. Tapi takpe, saya akan cuba share apa saja yang saya lalui dan masih ingat. Something is better than nothing right? :D

Yang pertama, sanah helwah buat dia 05 Januari. Semoga Allah memberi limpahan rahmat, kasih sayang, berkat & redhaNya untuk dia.

Perjalanan saya bulan pertama dalam 2013, semuanya mematangkan pemikiran saya. Bermula dengan melihat dengan taajubnya betapa ramai rakyat Malaysia yang inginkan perubahan di HKR 112. Tiada seorang pun yang dibayar. Semuanya pergi dengan duit poket sendiri dengan satu tujuan. Ingin yang lebih baik untuk negara tercinta. INI KALILAH!! Insya Allah.

@ Stadium Merdeka 12/1/2013

Dalam kegembiraan pastinya ada sedikit ujian dari Allah tanda kasih sayangNya. 12/1/2013 ayah masuk hospital lagi. Dalam fikiran biasanya seminggu ayah di wad.  Abanglong pula patah tangan dek jatuh motosikal kerana mengelak basikal yang tiba-tiba ke tengah jalan. Insya Allah ada hikmahnya semua ini.

pasangan paaaaling romantik. mak & ayah :)
Sepanjang ayah dihospital, saya pun turut sama tidur di kaki katil dan mak tidur dibirai katil ayah. Dalam masa ini, diam-diam saya merenung pengorbanan mak. Bukan senang mencari seorang isteri seperti mak. Sanggup tidur berhari-hari dihospital untuk teman ayah. Apa sahaja yang ayah nak makan, insya Allah mak sediakan, mengurut ayah sehari lebih 5 kali. Segala ubat ayah mak hafal. Nak kemana-mana sentiasa utamakan ayah. Umur mak dah 60. Tapi sedikitpun tak pernah kurang sayang untuk ayah. Dihati saya teringin sangat nak tanya “apa yang membuatkan mak sayang sangat kat ayah?” Cuma..segan nak tanya. Hehe.. 

Yang paling menggembirakan saya, 19&20 Jan lepas saya berpeluang ke Konvensyen Fiqh Wanita & Islam. Waw! Dengan barisan panel dan tajuk-tajuk yang sangat mengenyangkan minda saya. Banyak persoalan berkaitan fiqh wanita terjawab. Sedikitpun saya tidak menyesal menghabiskan hampir RM200 untuk ke sini sekali tambang. 

Diizinkan Allah, ketika dalam komuter, saya duduk bersebelahan dengan seorang kakak. Manis orangnya. Dari Sabah tetapi berhijrah ke Semenanjung.  Rupanya dia seorang muallaf. Tapi secara berseloroh dia berkata “kakak ni muallaf, tapi dah sepuluh tahun masuk Islam, dah mukallaf dah pun” saya tertawa. Dalam masa sekitar setengah jam dari Serdang ke KL sentral, banyak yang saya dapat dari insan ini. Namanya kak Nur Ain. “kakak kasihan sangat betapa ramai orang yang lahir dalam Islam nak keluar ke agama lain hanya kerana cinta.” Itu bukan cinta..tetapi itu hanya nafsu. Selamat pengantin baru buat kak Ain. Biarpun kak Ain umur 40 tahun dan suami 25 tahun. Itu bukan pengukur kebahagiaan. Kan? Secangkir ilmu kuhirup bersamamu. 

si manis kirah & seha :p
Menjadi kebiasaan setiap cuti semester saya akan cuba bertemu dengan teman-teman lama terutamanya dua sahabat baik sekolah rendah saya. Seha & Kirah. Keduanya-keduanya dah berkerjaya. Susah betul nak spent time dengan dua ustazah ni. Hehe. Akhirnya 24/1/2013 tercapai akhirnya. Tempat yang kami pergi tak lain tak bukan mestilah sekolah tersayang Darul Mulkan & singgah sekejap Burmese Pool. Rindu tengok suasana damai disana. Lagi gembira bila banyak pula kisah-kisah yang terbaru. Ustaz tu dah nak kawin, ustazah ni dah dipinang orang, along pun ada yang datang merisik. Lucu. Seha pulak nak pergi buat Umrah dengan family. 

menghitung langkah ku kesini.. :(

Ya Allah, hanya engkau yang mengetahui betapa aku terlalu cinta ingin menjejak kaki ke Kaabah. Makbulkanlah permintaan ku ini ya Allah.

hobi bila borink ^_^

Inilah Januari ku!

No comments:

Post a Comment