Monday, February 11, 2013

……hanya helaian kertas..


Alhamdulillah.

Subhanallah.

Allahuakabar.

Sengaja nak mulakan entry dengan zikir. Sekurang-kurangnya ada jugak pahala yg terlekat. Insya Allah. Minggu ni boleh dikatakan minggu membeli buku seMalaysia. Hehe. Sebab? Sebab ada baucer buku. Saya pun apa lagi, memang teruja betul kalau ada jualan buku-buku ditambah dengan seorang sahabat yang sama gilakan buku. Cik ateh. Masa nak beratur untuk dapat baucer ni ada lah dalam setengah jam berdiri. Tapi dengan muka tak kisah, saya duduk je tengah orang beratur. Bukan kotor pun lantai dewan CAC Uia tu. Hehe.

Dapat je baucer terus saya beli buku yang setahun sudah saya idam-idamkan. Tajuknya “Masalah Khilafiyyah dan Penjelasan Ulama’, Inilah Jawapannya” oleh Ustaz Muhadir. Sebenarnya, yang memberi inspirasi untuk saya dapatkan buku ni antaranya yang pertama, saya bidang usul fiqh, semesti dan sepatutnya masalah-masalah khilaf sudah dihadam. Yang kedua, ada seorang insan yang sering buat saya terfikir dengan desakan-desakan pemikiran yang saya kira sebagai menolak bid’ah hasanah dan seakan wahabi. Untuk berhujah, saya tiada dalil dek ceteknya ilmu. Nah, insya allah buku ini membantu saya mencari kebenaran. 


Sementara menunggu ustazah masuk kelas, saya and the gang _cik syaki n cik ateh_ seperti biasa jalan-jalan cari buku. Terpaut pulak pada karya ustaz Hasrizal “Di Hamparan Shamrock, Ku Seru Nama-Mu” . buku ini saya kira sebagai kontra dengan karya-karyanya yang lain. Buku yang sarat dengan ujian yang melanda ustaz. Sehingga hati saya sendiri seolah-olah berada didunia ustaz, sesekali menghela nafas meminta kekuatan untuk sekuat ustaz. Tak cukup satu buku ditangan, capai pula novel tauhid karya kak Fatimah Syarha bertajuk “Sebarkan Cintamu”. Novel ni saya belum habis baca tapi setakat yang sudah dibaca ni, menarik penceritaannya. Sarat dengan ilmu, motivasi, nasihat dan cinta padaNya.

Untuk anak sedaraku.. with luv.

Biarpun hanya helaian kertas… padanya pasti ada ilmu Allah.

Malam semalam, dapat mesej dari cik Ateh n cik Syaki ajak jalan-jalan ke Mid Valley.  Tumpang cuti, bahas pun belum ada. Mula terfikir jugak apa lah yang ada kat tempat sesak tu. (pernah pergi sekali je 4 tahun lepas)  Hehe. Bila dah sampai, mencari-cari suatu tempat bernama MPH Book Store. Wah! Wah! Dan wah! Nampak tak besar sangat. Tapi saya puas hati sebab berjaya habiskan rm100 baucer. Kali ni saya tak beli buku-buku ilmiah untuk diri sendiri. Banyak habiskan untuk si hensem Syahmi , Izzul  n comel Wiwi. Sekadar buku mewarna bersama bacaan, pensel warna, puzzle dan buku “bacalah Anakku” (yang ni saya suka sebab saya dulu pun belajar membaca guna buku ni).


Ada berbaki nilai baucer tu, saya ambil alat tulis,kertas kajang, pen dan kertas warna-warni dengan niat suci untuk buat nota pelajaran. Hehe. Kali ni jugak saya seakan buang ‘tebiat’ bila buat pertama kalinya beli komik manga bertajuk “Cinta dihutan Kelip-Kelip” hehe.  Saja sesekali bertukar angin bacaan. Hehe.


yang terakhir, ada satuuuuuu lagi buku yang dah puas cari MPH, POPULAR & KINOKUNIYA. "The Beauty of Covering Up" by Noorshin Ng Abdullah. macam-macam design ada dalam buku ni. Insya Allah suatu hari nant saya akan dapat jugak..! 


No comments:

Post a Comment